Denne hjemmeside anvender cookies, således vi kan give dig den bedst mulige brugeroplevelse. Cookie-information bliver gemt i din browser og udfører opgaver med fx at genkende dig, når du vender tilbage til vores hjemmeside. Ligesom de bliver anvendt til opnå indsigt i, hvilke dele af hjemmeside, som du finder mest interessant og anvendelig.
Emotionelle kundetyper
Din vej til flere loyale kunder og øget salg
Vi arbejder med i alt 4 forskellige kundetyper
I dit arbejde med målrettet markedsføring og branding, kan du kun henvende dig til en enkelt emotionel kundetype. Det er sådan at de 4 emotionelle kundetyper har hver deres forskellige identitetsfortælling, som de skal mærke, føle og opleve før de foretager et køb.
Det betyder at din kommunikation i både det talte, det skreven og det visuelle skal målrettes til den ene emotionelle kundetype som du henvender dig til.
Vi er alle sammen en blanding af alle fire kundetyper, hvor den ene styrer mere end de andre. Selv er jeg den grønne kundetype, der køber ind på sikkerhed, gerne noget jeg allerede kender bare lidt bedre.
Når du med alt markedsføring sender ”grønne” signaler, vil den grønne kundetype henvende sig, fordi de oplever at du leverer produkter og ydelser, der matcher deres identitetsoplevelser, at det som de køber her, skaber tryghed, sikkerhed, forudsigelighed og stabilitet. De vil vende tilbage, fordi de føler sig trygge ved dig.
For at nå i mål med din markedsføring, er det derfor vigtigt at du med dine reklame og visuelle kommunikation rammer din emotionelle kundetype, det er metoden til at tiltrække flest mulige af din kundetype.
Vil du høre mere om vejen til flere kunder?
Rød kundetype
Den røde kundetype vil gerne underholdes og overraskes, de har et stort behov for at opnå stimuli. De er de første til at købe nye produkter og skifter dem ud, når andre i deres omgangskreds køber det samme. Det er vigtigt med fornyelse og gerne ofte, hvis du vil sælge til og fastholde den røde kundetype.
Gul kundetype
Det er vigtigt for den gule kundetype, at der bliver skabt en god relation imellem jer. Motivationen bag et køb er at yde omsorg. Det kan både være omsorg for andre eller for kundetypen selv. Når du hjælper den gule kundetype til at drage omsorg og gør livet lettere for dem selv, har du en glad, tilfreds og loyal kunde.
Grøn kundetype
Den grønne kundetype er altid meget omhyggelig og rolig, og vil træffe velovervejede beslutninger før et køb. De køber først når andre har afprøvet produktet. For den grønne kundetype er det derfor vigtigt med en transparent og ærlig relation, hvor tillid og tryghed skaber vejen til at den grønne kundetype køber og er loyale.
Blå kundetype
Den blå kundetype har meget høje krav både til standard og til leverandører. Den blå kundetype har nemlig et stort behov for kontrol, og vil altid sigte for at nå endnu højere op. Når den blå kundetype oplever, at det kan du levere, i form af produkter eller ydelser, får du en købe- og beslutningsstærk kunde.